Communicatiestijlen

Communiceren kan helpen de doelen te bereiken die passen bij een bepaalde rol. Dit vraagt uiteraard om herkenning van de situatie en afstemming van rol en communicatiestijl. 

Hoe doe ik dat?

 

  • Hoe doe ik dat?

     

    Als professional kent u uw takenpakket en u weet de benodigde informatie te vinden en toe te
    passen. U zoekt, waar nodig, actief naar beleidsinformatie en levert zelf een bijdrage aan inter actieve
    beleidsvorming. U bent bereid informatie te delen, zowel via fysieke systemen als in een
    coachende rol en u kunt verbanden leggen tussen expliciete en impliciete kennis. En ten slotte:
    u draagt bij aan een open communicatieklimaat en bent helder over uw eigen motieven en verwachtingen,
    ook wel carrière-ankers genoemd. Ook voor lijnmanagers is een lijst te maken van
    de belangrijkste communicatieve competenties. We nemen ze met u door.

    Wat betreft de taak geeft u medewerkers feedback op hun functioneren, u vertoont voorbeeld gedrag
    en coacht, zowel inhoudelijk als wat organisatiecultuur betreft. Op het terrein van beleid
    informeert u uw medewerkers, betrekt ze bij interactieve beleidsvorming, voorkomt informatieoverload
    en u besteedt aandacht aan het imago van de afdeling of organisatie. Dan kennismanagement.
    Hier is het zaak om ruimte scheppen voor het delen van kennis en zelf bereid zijn om
    kennis te delen. En ten slotte is er motivatie: u speelt in op de carrière-ankers van medewerkers,
    u bent helder over de wijze van belonen, u markeert gebeurtenissen en viert successen en u stimuleert
    het ontwikkel- en leerklimaat.

    Voor teams gelden daarnaast ook een aantal communicatieve ‘do’s’ en zeker ook ‘dont’s’. Succes factoren
    zijn: elkaar informeren, feedback geven, voor je mening uitkomen en eerlijk zijn. Het
    spiegelbeeld daarvan ligt voor de hand: informatie achterhouden, problemen niet bespreken,
    vaag en onduidelijk zijn en roddelen over elkaar.

    Ter afsluiting van dit onderdeel plaatsen we nog een kanttekening. Communicatieve competenties
    zijn niet allemaal objectief en eenduidig vast te stellen. Naast de basisvaardigheden gaat het ook
    om competenties als ‘tussen de regels door kunnen lezen’ en ‘situaties aanvoelen’. Hun waarde
    wordt deels bepaald door de cultuur van de organisatie. Wat in de ene organisatie als positief wordt bestempeld - bijvoorbeeld vergaande openheid over bepaalde zaken of actief je mening
    geven - kan elders verkeerd vallen. Zoals Koeleman concludeert:

    Om te kunnen stijgen op de competentieladder, is het dus niet voldoende om extern cursussen
    communicatieve vaardigheden te volgen. Men zal ook de informele communicatieregels van de
    organisatie moeten leren kennen.