Proces


Dienstverlening gaat over samenwerking, dus juist in dat proces van samenwerking tussen u of uw
bureau en de opdrachtgever valt winst te behalen.

Men richt zich hierbij op alles wat niet direct te maken heeft met de ‘core business’ van de
klanten. Met als doel de samenwerking prettiger en tegelijkertijd gemakkelijker, effectiever en
efficiënter te maken. Daarbij kan me denken aan versoepeling van de contacten op diverse niveaus, maar
ook aan praktische punten als het uitwisselbaar maken van softwareprogramma’s of het op de
juiste wijze en aan de juiste personen versturen van opdrachtbevestigingen en facturen.

Hoe doe ik dat?

Uiteraard hangen de mogelijkheden van procesgericht relatiemanagement af van uw branche en
de aard van de diensten die u uw klanten levert. Kort gezegd gaat het erom dat uw klanten een
soort van VIP-behandeling ervaren, waardoor ze niets liever doen dan de relatie met u of uw
organisatie voortzetten. Soms zit ’m dat in details, zoals een secretaresse of telefoniste die de
namen van contactpersonen bij de klanten kent.