Kennisgebieden

  • Nuttig bij deze
    beschrijving is de volgende indeling in kennisgebieden:
  • • Vakkennis van uw vakgebied of specialisatie.
    • Organisatiekennis: wie is wie binnen uw organisatie, wie doet wat en hoe werken de dingen
    hier?
    • Klantkennis, dus het kennen van uw individuele klanten.
    • Marktkennis: wie zijn de spelers, waar zijn ze mee bezig, wie zijn de klanten en wat zijn de
    trends? En ten slotte
    • Omgevingskennis: welke krachtenvelden spelen een rol? Wat zijn de politieke,
    maatschappelijke, demografische, technologische ontwikkelingen?
    Van belang voor de kennisfoto van uw situatie is verder dat u niet alleen kijkt naar de inhoud,
    maar ook naar de mate waarin en de manier waarop die kennis benut wordt en productief wordt
    gemaakt. Sommige mensen weten veel, maar slagen er niet in om dat weten om te zetten in professionele
    dienstverlening. Anderen weten veel minder, maar slagen erin om dat kleine beetje
    kennis goed te exploiteren.


    Ook relevant is in welke branche of sector u actief bent. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat
    advocaten veel meer leunen op en belang hechten aan parate kennis dan management consultants.
    Omgekeerd kennen management consultants juist meer waarde toe aan het lerend vermogen.
    Het gaat hen niet zozeer om feitjes en weetjes, maar om het zich snel eigen kunnen maken van
    nieuwe kennis die aan de situatie gerelateerd is. Wat betreft de vaardigheden en attituden loopt
    het waardeoordeel van advocaten en management consultants overigens nauwelijks uiteen.


    Ook als we de parate kennis ‘uiteenrafelen’ in deelgebieden, komen er verschillen naar voren.
    Voor advocaten telt vakkennis zwaar, terwijl management consultants zich meer richten op de
    kennis van klanten, markt en omgevingsfactoren. Deze verschillen zijn begrijpelijk als we kijken
    naar de manier waarop ze met de klant omgaan, wat ze voor de klant kunnen betekenen en wat
    de klant van hen verwacht. Zoals Marcel ’t Hart zegt: ‘Advocaten leggen kennis op voorraad in hun
    geheugen en naslagwerken en passen dit toe vanuit een expertrol.Management consultants beschikken over een voldoende a priori kennislading om ter plaatse via
    hun eigen leer- en aanpassingsproces de aanwezige kennis binnen de klantorganisatie te bundelen
    en bij te dragen aan omzetting in besluiten en actie.’ Kortom, draagt u parate kennis aan voor de
    klant of bent u procesbegeleider die helpt zoeken naar de juiste kennis of kennis mede identificeert,
    herkenbaar maakt, combineert en toepasbaar maakt?

    Niet altijd herkennen of erkennen omgeving en klant de aanwezige kennis van professionals,
    bureaus of instituten. Met als gevolg dat er soms onvoldoende voor wordt betaald. Dat geldt in
    sterkere mate voor de procesmatige kant van kennis. En dat terwijl veel professionals en professionele
    dienstverleners juist steeds meer de rol op zich nemen van adviseur annex procesbegeleider,
    omdat kennis op zich steeds makkelijker voorhanden is. Het gaat steeds minder om het weten en
    de juiste kennis naar de klant brengen en steeds meer om het zorgen dat de klant met behulp van
    de juiste kennis de juiste keuzes maakt. In de woorden van Marcel ’t Hart: ‘Populair gezegd gaat
    het vaak niet om gelijk hebben, maar om gelijk krijgen. Dat laatste is het product van inhoud en
    proces.’

    Al met al is het dus nog niet zo makkelijk om uw concurrentievermogen te verbeteren op basis van
    kennis. Het gaat niet alleen om kennis sec, maar ook om het productief maken ervan. Die kennis
    komt namelijk deels voort uit de wetenschap en deels uit de praktijk. Het is daarmee slechts voor
    een deel expliciet en gaat voor een deel ook schuil in de hoofden van mensen. Bovendien is het
    niet tastbaar maar abstract en dus lastig in beeld te brengen en te sturen. En het is nog de vraag in
    hoeverre uw toegevoegde waarde en concurrentiepositie voortkomen uit kennis, zowel wat de
    inhoudelijke als procesmatige aspecten betreft!

    Het zichtbaar maken van kennis heeft dus twee kanten: uw eigen beschrijving van uw kennis en
    het uitdragen ervan. In zijn boek ‘Professionals & Kennisconcurrentie’ reikt Marcel ’t Hart handzame
    en praktische methoden en technieken aan om uw kennis in kaart te brengen, uw positie te
    analyseren en om strategische keuzes te maken voor het verbeteren van uw onderscheidend vermogen
    en eventueel barrières te omzeilen. Welke dat zijn en hoe dat in zijn werk gaat, kunt u nu
    horen.