Opdrachten verwerven

 

Inleiding

Sommige professionals gaat dit verwerven van opdrachten ogenschijnlijk gemakkelijk af. Zij
leggen eenvoudig contacten, voeren los uit de pols acquisitiegesprekken en halen regelmatig
nieuwe klussen of projecten binnen.
Voor velen is het echter hard werken, en er zijn professionals voor wie het acquireren een
welhaast onneembare vesting lijkt. Ook nog eens omgeven door tal van mythes, zoals het idee
dat je geboren wordt als acquisiteur of niet. En dat maakt het er soms niet makkelijker op.

Hoe doe ik dat?
Dat dacht ook Yvonne Jung, partner van een groot internationaal bureau voor executive search.

“De eerste keer dat ik aan acquisitie deed? Mijn idee was dat het waanzinnig moeilijk zou zijn, en
dat het niet bij me zou passen. Ik wist in eerste instantie dan ook niet waar ik moest beginnen.
Met vallen en opstaan heb ik het vervolgens geleerd, door met collega’s en andere professionals over
hun ervaringen te praten, en een idee te ontwikkelen over de juiste benadering. Vervolgens heb ik
een plan van aanpak opgesteld en keuzes gemaakt ten aanzien van de werelden en doelgroepen
waarmee ik zou willen werken. In die werelden en doelgroepen ben ik me gaan verdiepen. Ik heb
zoveel mogelijk informatie verzameld en bedacht welke spelers ik wilde benaderen. En daarmee is
het balletje gaan rollen.”